VŠEOBECNÁ PSYCHOLÓGIA
OTÁZKY PSYCHOLÓGIA
-
vývin dieťaťa od prenatálneho obdobia do 3 rokov
-
zložky výchovy,
-
význam sprievodných poznávacích procesov
-
pojem výchova
-
analýza výchovného pôsobenia
-
metódy poznávania osobnosti
-
význam, fázy, druhy a zákony učenia
-
príčiny neprospechu žiakov
-
mladší školský vek
-
všeobecná charakteristika
-
štruktúra osobnosti
-
psychológia ako veda, základné pojmy a odvetvia
-
všeobecná charakteristika
-
biologická a sociálna determinácia psychiky
-
typológia osobnosti
-
vývin dieťaťa v predškolskom veku
-
práca v MŠ a ŠKD
-
činitele ovplyvňujúce priebeh a výsledky učenia
-
význam duševnej hygieny
-
poruchy správania súvisiace so školou
-
rozbor citov a citového života
-
výchovné chyby v rodine
-
psychózy
-
záťažové situácie
-
stres, flustrácia, psychická deprivácia, konflikt
-
príiny ich vzniku
-
výchovné prístupy
-
význam socializácie a sociálneho učenia
-
vplyv sociálnej skupiny na správanie jednotlivca
-
vývin v školskom veku
-
porovnanie puberty a adolescencie
-
kritériá školskej zrelosti
-
následky nevhodného zaškolenia
-
formy sociálnej komunikácie
-
abstraktné poznávanie objektívnej skutočnosti-myslenie
-
zákonitosti vývinu
-
druhy zmien
-
činitele vývinu
-
periodizácia vývinu
všeobecná psychológia
význam sprievodných poznávacích procesov
metódy poznávania osobnosti
štruktúra osobnosti
psychológia ako veda, základné pojmy a odvetvia
všeobecná charakteristika
biologická a sociálna determinácia psychiky
typológia osobnosti
rozbor citov a citového života
abstraktné poznávanie objektívnej skutočnosti-myslenie
11 OSOBNOSŤ
-jednota telesného, psychického, vrodeného a získaného, typická pre každého jedinca, človek sa ňou stáva v interakcií s ľudskou spoločnosťou, prejavuje sa v konaní a správaní
-charakterizovať konkrétnu osobnosť môžeme vymenovaním všetkých jej vlastností – stálych prejavov osobnosti- vytvárajú relatívne stálu štruktúru osobnosti
-ak je prejav momentálny, hovoríme o črte osobnosti
celky vlastností ktoré vytvárajú štruktúru osobnosti
1.aktivačno-motivačné:
pud-vrodená hnacia sila k činnosti, majú rôznu intenzitu
potreba-stav nedostatku, nadbytku primárne-biologické ---smrť
sekundárne- získané,má ich len človek --deprivácia,zaostalosť
psychické-šťastie, láska, spolupatričnosť
kultúrne- od prostredia, vzdelanie
záujem- trvalejšia snaha človeka zaoberať sa nejakou činnosťou ktorá sa prejavuje citovým prežívaním a snahou poznávať, rozdiel je v hĺbke, stálosti a šírke záujmou každého človeka v pasívnom, alebo aktívnom vykonávaní tejto činnosti. Ustálený záujem nazývame záľubou.
Ašpirácia-alebo ambícia, je dlhodobý alebo krátkodobý cieľ, ktorý si dávame, rôzna je jej úroveň, náročnosť cieľov a plánov
zvyky- často neuvedomelé ustálené spôsoby správania sa za určitých okolností
2.vzťahovo-postojové
charakter- tvoria ho kladné aj záporné vlastnosti, svetonázorové, mravné, pracovné, spoločenské, vzťahu k sebe, začína sa vytvárať okolo 3. roku
postoje-kladné alebo záporné reakcie na podnety, ktoré si vytvoríme, alebo preberieme
zložky: kognitívna-spoznávam, emocionálna-vytváram vzťah, konatívna-konáme
presvedčenie-racionálny postoj
predsudky-iracionálny postoj
3. výkonové
schopnosti- predpoklady, podmienky pre vykonanie činnosti, líšia sa rýchlosťou, kvalitou, rozvíjajú sa na základe vrodených vlôh, všeobecné- pre všetky činnosti, špecifické-konkrétna jedna činnosť
inteligencia- kvalita myslenia, pamäte, pozornosti, schonosť riešiť problém
vedomosti- nadobudnuté poznatky, osvojené fakty, pochopené vzťahy
zručnosti- pripravenosť pohotovo a rýchlo vykonávať nejakú činnosť
návyk-zautomatizované vykonávanie činnosti
4.sebaregulačné vlastnosti
sebauvedomenie-uvedomenie si vlastnej existencie
sebapoznávanie-svojich kaldov, záporov, schopností a nedostatkov
svedomie-proces získaný výchovou, ktorý reguluje naše správanie
sebakritika- verejné sebahodnotenie
5.dynamické vlastnosti-temperament
určujú intenzitu, hĺbka prežívania a správania a dynamiku-tempo striedania ps. Činností, prežívania a správania, čiastočne sa dá ovplyvniť výchovou, ovplyvňuje celú psychiku, hlavnemotoriku a city
15: TYPOLÓGIE OSOBNOSTI
-
Pavlov, podľa činnosti NS: sila vyrovnanosť a pohyblivosť vzruchu a útlmu
melancholik- slabý typ, neistý, citlivý, vážny
chlerik-silný typ, nevyrovnaný-vnímavý, dôkladný, netrpezlivý, tvrdohlavý
flegmatik-silný typ, vyrovnaný, nepohyblivý-trpezlivý, vytrvalý, nepružný, málovravný
sangvinik-silný, pohyblivý, vyrovnaný, veselý, otvorený, povrchný, ľahkomyselný
-
podľa Kretschmera, konštitučná typológia
astenický- chudý, vytiahnutý, dlhé končatiny, obrátený do seba, vytrvalý, dôsledný, ale nekomunikatívny, neprístupný
pyknický- sterdná výška, väčšie rozmery, kratšie končatiny, otvorený, zmysel pre humor, spoločenský, povrchný, unáhlený
atletický- súmerná postava, širší hrudník, rozvážny, pokojný, húževnatý, často ale monotónny a jednostranný
-
Jung, na základe vzťaku človeka k vonkajšiemu svetu
extrovert
introvert
-
BIOLOGICKÁ DETERMINÁCIA PSYCHIKY
-činnosť NS *vegetatívna-citové vzťahy a stavy sa prejavujú pri činnosti žliaz a orgínov, nedá sa ovládať vôľou
*periférna-receptory, vedie vzruchy reflexným oblúkom
*centrálna- veľký mozog, pokrytý sivou kôrou, základ duševného života
REFLEX-podmienený-získaný, mnohonásobný spoj
nepodmienený-vrodený
žľazy s vnútornou sekréciou- hormóny vylučované do krvi
priamy vplyv-adrenalín, priamo vplyv na psychiku
nepriamo-druhotný vplyv, psychika sa mení pod vplyvom telesných zmien
telesný stav- celkový, plyv na duševnú výkonnosť
momentálny-aktuálna únava, zdravie
biologické potreby hlavne neuspokojené
dedičnosť-vlohy a dispozície
SOCIÁLNA DETERMINÁCIA PSYCHIKY
ľudská psychika sa rozvíja v ľudsej spoločnosti, rozhodujúce je obdobie detstva
Vplyv:
Ľudia a medziľudské vzťahy, sociálna interakcia s jednotlivcami, skupinami, príslušnosť k sk.
Spoločenské normyhistoricky sa vicíjajú, typické pre určitú spoločnosť, upravujú vzťahy
-spoločenské zvyky, napr. Svatba, pozdrav
-mravné obyčaje, napr. Klamstvo, nevera
-zákony napr. Krádež, alkohol za volantom
-spoločenské tabu napr. Kanibalizmus, zneužívanie detí-pre spoločnosť nepredstaviteľné
Výtvory ľudskej spoločnosti vplyv umenia, vedy, techniky, životného prostredia...
21. CITY
Prežívanie subjektívneho pozitívneho alebo negatívneho vzťahu človeka k okoliu. Ovplyvňujú naše správanie a prvotné reakcie.
Znaky citov:
polarita – citová škála +stenické, 0ľahostajnosť, -astenické
ambivalencia city sú väčšinou zmišané, radosť+strach+...
aktuálnosť neopakujú sa, menia sa silou, intenzitou
stereotypnosť zotrvačnosť, podnet už nepôsobí, city pretrvávajú
Druhy citov:
telesné- prežívanie stavu nášho organizmu, narušenie rovnováhy, väčšinou si uvedomujeme neuspokojené potreby
citové reakcie-pri náhlom narušení rovnováhy, krátke a intenzívne, prehnaná citová reakcie-afekt
citové stavy-nálady, dlhšie, menej intenzívne, predpoklad pre reakcie
citové vzťahy-vznikajú vedome aj nevedome pri dlhodobom kontakte k podnetom, ktoré sú pre nás dôležité
vyššie city
-city spoločenského vedomia-len u človeka, rozvoj závisí od podmienok
-intelektuálne a poznávacie
-estetické
-mravné
-sociálne
Individuálne osobitosti citov
citovosť-ako rýchlo u človeka vznikajú, zanikajú
citová labilita-ako rýchlo sa city menia
sugestibilita-ako rýchlo podlieha citom iných ľudí
citová zrelosť-rovnováha citovej a rozumovej stránky
6.METÓDY POZNÁVANIA OSOBNOSTI
1.Psychologické pozorovanie
plánovité pozorovanie, sledovanie výchovných javov a procesov na sebe/introspekcia, alebo na iných/extrospekcia. Musíme vedieť cieľ, čo chceme pozorovať a prečo
Stanoviť si plánpodmienky, spôsob zaznamenávania, dĺžku
Vyhodnotenie, najťažšia, vyhodnotiť zhromaždené údaje
spôsoby pozorovania: prirodzené alebo navodené podmienky
celostné-všetky prejavy, špeciálne-zamerané len na niečo
individuálne, skupinové
krátkodobé, dlhodobé-al. Opakované pozorovanie
2.experiment-cieľavedomé vyvolanie javu, snažíme sa niečo zistiť, overiť, skúsiť
laboratórny-vo vytvorených podmienkach o ktorých osoba vie, izolované skúmanie javu
terénny-prirodzené podmienky, nemôžeme všetko ovplyvniť,osoba vie o experimente
prirodzený-v prirodzených podmienkach, osoba nevie o experimente, náročný
3.psychologický test
súbor úloh ktoré má vyšetrovaná osoba riešiť
štandardizácia-presné podmienky, normy, požiadavky, vyhodnotenie
spoľahlivosť-opakovane by mali vychádzať rovnaké výsledky
validita-nakoľko zisťuje skúmaný jav
druhy testov:
výkonnostné-testy schopností
osobnostné-charakterové vlastnosti, postoje
vývinové-úroveň vývinu vzhľadom k veku
4.exploratívne metódy
zisťovanie údajov neprístupných pozorovaniu
psychologická anamnéza- zhromažďovanie údajov subjektívne-čo sám povie
objektívna-od rodičov, učiteľov
rodinná-údaje o rodine
osobná-o doterajšom vývine, problémoch
dotazník-otázky a odpovede, viac ľudí, jednoduchosť,objektivita, vytvorenie je zloťité-presná formulácia otázok, ak je s voľnou odpoveďou, ťažko sa vyhodnocuje
rozhovor-pomocný charakter, doplňujúca, základná metóda prvého kontaktu, vzťah psychológ-klient,
riadený, alebo voľný
5.Sociometria
poznávanie sociálnych vzťahov, atmosféry v skupine, poradie...výsledkom je sociogram
6.Psychologický rozbor detskej činnosti
ideálna je detská kresba, denníky, hodnotí sa námet, spôsob práce, vlastné hodnotenie dieťaťa, zisťujeme vzťahy, ineligenčnú úroveň