MATURITNÉ OTÁZKY
-
motorické učenie, metódy, postupy, formy TV v MŠ a ŠKD
-
organizačné formy TV v ŠKD a MŠ
-
pohybové zručnosti detí školského a predškolského veku
-
pohybové schopnosti a zručnosti človeka
-
spôsob rozvoja schopností a zručností v jednotlivých vývinových obdobiach
Zvýraznená otázka tam nieje, čiastočne by sa na ňu dalo odpovedať poslednou, ale neviem inak čo tam mám dať...
VPLYV TELESNÝCH CVIČENÍ NA VÝVOJ DÝCHACEJ A OBEHOVEJ SÚSTAVY
-
predčasným pasívnym sedením sa sťažuje práca srdca a pľúc a dieťa si navyká sedieť nesprávne
-
obmedzovaním telesnej aktivity, neustále upútavanie do sedačky, zapríčiňujeme stláčanie vnútorných orgánov dieťaťa a ich nezdravý vývin
MOTORICKÉ UČENIE
zahŕňa nielen telesný pohyb ale aj duševnú stránku, zároveň sa uplatňuje slovné, pojmové učenie, učenie riešením problému, pozorovaním, imitáciou...
Vzniká pohybový návyk, získaný predpoklad pre vykonávanie pohybovej činnosti v stálych, nezmenených podmienkach, ktorý vzniká pri mnohonásobnom opakovaní tejto činnosti. Fyziologickým základom pohybového návyku je dynamický stereotyp. Osvojovanie nejakej činnosti môžu brzdiť predchádzajúce nesprávne osvojené návyky
Prvá fáza
- oboznamovanie sa s pohybovou činnosťou prostredníctvom zmyslových orgánov
- syntéza informácií, predstava o pohybovej činnost
-dôležitá je mentálna aktivita, motivácia
-široká iradiácia podráždenia mozgovej kôry
- zapájajú sa aj nepotrebné svaly, nekoordinovanosť
- nízka úroveň vykonania, vysoká mentálna aktivita
Druhá fáza
- nácvik pohybovej činnosti a opakovanie
-
koncentrácia podráždenia mozgovej kôry
-
oddeľujú sa svaly ktoré sa zúčastňujú na pohybe a ktoré nie
-
dôležitá je spätná väzba
-
často klesá záujem o cvičenie, potrebná aktivizácia
Tretia fáza
-
zdokonaľovanie, zvyšovanie výkonnosti
-
stabilizácia procesov CNS
-
automatizácia pohybov, bez kontroly vedomia, koordinované
Štvrtá fáza
-
typická skôr pre vrcholových športovcov
-
automatizácia, tvorivosť a osobitý štýl
METÓDY TV
spôsob spoločnej činnosti žiakov a učiteľa zameranej na plnenie cieľov vyučovania
Motivačné- snaha podobať sa vzorom, súťaživosť, rozhovor, demonštrácia...
Expozičné- hlavne v prvej fáze, prenos poznatkov
-
priamy, verbálne metódy
-
sprostredkovaný, demonštrácia, pozorovanie
-
samostatnej práce žiakov, zriedkavá
-
Fixačné- v druhej a tretej fáze, upevňovanie, využíva sa hodnotenie, korekcia, hra-súťaživá, nesúťaživá, domáca úloha
Diagnostické- môžeme využiť testy, rozhovor, pochvala alebo napomenutie, spätná väzba pre žiaka aj učiteľa
POSTUPY
Komplexný: zručnosť sa vyučuje vcelku, pri jednoduchších
Analyticko -syntetický: rozčlenenie celku na úseky, stráca sa motivácia
Synteticko - analytický: kombinácia, pri syntéze sa precvičuje zvlášť len problémová časť
FORMY
Hromadné
Hromadno-frontálna: rozohriatie, prípravné cvičenia, vysoká intenzita, horší individuálny prístup a diagnostika
Hromadno skupinová: skupiny sa striedajú, napr. Nedostatok náčinia
Hromadno-individúálna: súčasne sa individuálne snažia o rovnakú činnosť, svojim tempom učenia
Skupinové
Skupinovo -hromadná: rovnaká činnosť vrámci skupín
Vodvojiciach- dvojca vykonáva rovnak´´u alebo rôznu činnosť
Skupinovo-individuáln: v skupine v časovom posune
Individuálna
u starších detí, určenú úlohu žiaci vykonávajú individuálne
Prúdové cvičenie
žiaci postupujú v slede za sebou, napr. Prekážková dráha
Postupné cvičenie na stanovištiach
ORGANIZAČNÉ FORMY TV
Zamestnanie-v MŠ základná organizačná forma, 1, 2-krát týždenne, 15- 40 minút, má plniť zdravotnú úlohu, podľa daných vzdelávacích cieľov. Časti: nástup a rušná časť, prípravná časť, hlavná časť, hlavná časť, upokojujúca časť
Ranné cvičenie- 10-20 minút každý deň, hlavne zdravotná funkcia
Pobyt vonku- otužovanie a zvyšovanie odolnosti organizmu, treba vhodne zvoliť miesto a čas, spontánna pohybová aktivita alebo pohybová hra
Telovýchovná chvíľka- 3-5 minút, podľa potreby pri sedavom alebo dlhotrvajúcom zamestnaní
Cvičenie po spánku- najlepšie hudobno-pohybová aktivita, deti sa po spánku lepšie uvedú do činnostiach
Popoludňajšie záujmové pohybové aktivity- voľnejší charakter, rešpektujeme záujem deti, napr. Aj cvičenie rodičov s deťmi
Športovo-záujmová činnosť ŠKD- môžu mať rekreačný alebo zábavno-súťaživý charakter vychádzajú z aktuálneho záujmu detí
alebo tréningový charakter-určitá pravidelná príprava v nejakom športe
Vychádzky, výlety, školy v prírode- prirodzenou formou deti cvičia v prírodných podmienkach
Výcviky- plavecký, lyžiarsky, korčuľovanie, patria k sezónnym činnostiam
POHYBOVÉ SCHOPNOSTI A ICH ROZVOJ
súbor vnútorných predpokladov človeka pre vykonanie pohybovej činnosti, u detí sa rozvíjajú prirodzene, pri činnosti sa rozvíjajú aj neskôr
kondičné:
Sila
schopnosť človeka pôsobiť vlastným silovým úsilím proti inej sile
rozlišujeme -statické, dĺžka svalu sa nemení, len napätie
-dynamické, mení sa dĺžka svalu
najväčší prírastok sily v puberte, v mš pomalší prirodzený vývin, špeciálne sa neprecvičuje, v mladšom školskom veku-rozvoj veľkých svalových skupín ktoré sa podieľajú na držaní tela, dôkladné rozcvičenie-prekrvenie svalov, v ľahu alebo sede aby sa nepreťažovala chrbtica, gymnastická príprava, alebo šplh, menej metóda opakovaných úsilí-intenzívne menšie zaťaženie, maximálna záťaž- krátkodobo tretina hmotnosti
Rýchlosť
schopnosť vykonávať činnosť v relatívne krátkom čase
silne geneticky podmienená, hlavný rozvoj medzi 6. a 13. rokom, pohyb musí byť dokonale osvojený, v mš treba najprv nacvičiť techniku racionálneho behu, 10-15 sekúnd striedať s prestávkou a pokračovať len kým sa únavou neznižuje kvalita pohybu, na začiatku cvičnej jednotky, po dôkladnom rozcvičení. Vmladšom školskom veku mimoriadny význam, zaraďujeme širokú paletu cvičení, nielen dolné končatiny, celé telo...
Zložky: Reakčná-rýchlosť reakcie na určitý podnet, jednoduchá-štart, alebo výberová-hra
Realizačná- rýchlosť komplexného prejavu, cyklické pohyby
beh na krátke vzdialenosti, štafetový beh, hody predmetov s veľkým množstvom opakovaním
Vytrvalosť
schopnosť vykonávať dlhotrvajúcu činnosť čo najefektívnejšie, je náročná na psychické vôľové vlastnosti
len aeróbna- dlhodobá vytrvalosť pri činnosti miernej až strednej intenzity, aj v detskom veku,
3-4 minúty, upevňovanie kladných vôľových vlastností, môže to byť súvislé cvičenie, striedanie vyššej a nižšej intenzity
v mš napr. Prekážkový beh, škd aj indiánsky beh, kto najviackrát pre behne ihrisko, nevolíme prílišnú intenzitu-podľa pulzu
Ohybnosť
schopnosť vykonávať pohyby v kĺboch v určitom rozsahu, závisí od pružnosti svalu, aktívna, alebo pasívna-s pomocou iného cvičenca
metódy:
opakované úsilie- viacnásobné opakovanie cviku
dynamické úsilie- polopasívne, s doplnkovou záťažou
strečing-zotrvanie v maximálnej polohe 10-30 sekúnd, radšej kratšie a pravidelne
koordinačné
všestranné cvičenia v neustále sa meniacich podmienkach, rýchly rozvoj v predškolskom a mladšom školskom veku, hlavne metóda opakovania...
Reakčná schopnosť
schopnosť reagovať vhodnou pohybovou činnosťou na podnet, zmenu situácie, napr. Pri behu na tlesknutie otočka, na písknutie ľah na zem
Rytmická schopnosť
schopnosť prispôsobiť pohyb tela danému vonkajšiemu rytmu
Rovnovážna schopnosť
schopnosť zachovať rovnováhu tela pri nečakaných zmenách polohy, statická, dynamická, postupne zmenšujeme veľkosť opory
napr. Na zapískanie čo najrýchlejšie zaujať polohu akú určí učiteľ
Orientácia
schopnosť rýchlo určiť a primerane zmeniť postavenie a pohyb tela vo vzťahu k okolnostiam
napr. Na zapískanie čo najrýchlejšie do kruhu, štvorca, dvojíc...