VÝVINOVÁ PSYCHOLÓGIA
VÝVINOVÁ PSYCHOLOÓGIA
skúma vznik a vývin psychických javov a procesov, psycjických vlastností...
ontogenetická- vývin od počatia po smrť
filogenetická-historický vývin osobnosti
vývin-proces ktorý prebieha v čase a priestore a navodzuje zmeny v prežívaní a správaní človeka. Vývinová zmena je len taká, ktorá má prirodzený vzťah k človeku, času...
môže byť: progresívny-napredujúci
regresívny-návrat
peocesy vývinu:
zrenie-vnutorný proces, ktorý prináša zmeny: kvantitatívne
proporcionálne
vzik a zánik vlastností
učenie: proces ovpyvnený prostredím
ontogenetická psychológia: vnútromaternicového obdobia
pedopychológia
psychológia adolescencie
adultopsychológia
gerpontopsychológia
PRENATÁLNY VÝVIN
Medzníky: počatie-narodenie
Vek: 10 lunárnych mesiacov
Telesný vývin: oplodnenie, embrio-3-12t.-najrýchlejší rast, orgánové sústavy, fetus-dovyvíjanie, vplyv dedičnosti a prostredia na vývin, komunikácia s matkou, je jej súčasťou, vplyv jej života na dieťa
NOVORODENEC
Medzníky: narodenie, prispôsobenie
Vek:fáza prispôsobovania, 1-2 mesiace/ dýchanie, teplota, príjem potravy, vylučovanie
Telesný vývin: chrupavkovitá kostra, fotntanely-malá/do 3.,4. mesiaca, veľká/ do 15. m, spí 20 hodín
Hrubá motorika: hlavne pasívne pohyby, pri kojení...
Psychický vývin: nepodmienené reflexy, babinského reflex, sací
Nižšie city:telesné city, reaguje na hlad, chlad, dotyk, menej na svetlo a zvuk
DOJČA
Medzníky: narodenie, chôdza a reč
Vek: do 12- 15 mesiacov
Telesný vývin: dysproporcie, typické pokrčené končatiny, 1,2m dokáže zaostriť na blízke a výrazné predmety, sústreďuje sa na sluchový podnet, 3m dokáže sledovať pohybujúci sa predmet, nájsť zdroj zvuku, 4. reaguje na známe hlasy. Rozlišuje výrazné predmety
Hrubá motorika: postupuje od hlavy k nohám, posturálne a lokomotorické pohyby
Jemná motorika: pohyby rúk a prstov, manipulácia s telom a predmetmi, 7,8 mesiac-lateralizačný proces, niekedy sa tu dá usmerniť
Reč:vokalizácia-predrečové štádium(:, 3,4hrkútanie, 4-5 džavotanie-slabiky, 10-12 prvé jednoslovné vety
Vyššie city:rozvoj v hre funčné- s vlastným telom, 4. manipulačné-veci, 6. napodobovacie-zvuky a pohyby dospeleho, sociálne-partner pri hre
Nižšie city: reaguje hlavne na nesplnené biologické potreby, už aj potreba sociálneho kontaktu
BATOĽA-útly vek
Medzníky:chôdza a reč-sebauvedomenie
Vek: 1-3
Telesný vývin: detská bucľatosť, jemné a pružné kosti, spevńuje sa svalstvo, časté prechladnutia, 6-12m prvá dentícia, dôležitý je spánok a strava
Hrubá motorika: osvojovanie a zdokonaľovanie chôdze, hádzanie lopty
Jemná motorika: manipulácia s predmetmi-kocky, prvé kresby, ku koncu hlavonožce, začína samo jesť lyžicou, vie sa vyzliecť, prvé kultúrno hygienické návyky, začína socializácia
Psychický vývin:
Vnímanie:dieťa spoznáva predmety, kontaktoreceptory-hmat, sluch, telereceptory-zrak, sluch
Predstavivosť: vie si predstaviť čo zažilo, 2.rok personifikačné prvky
Pamäť: krátkodobá, na základe citového prežívania, len neúmyselná
Myslenie: jednoduché, predrečové myslenie
Reč: štádium slova, ku koncu vety, onomatopojické slová, veľa chýb
Vyššie city:
estetické: pesničky, básničky
mravné
sociálne: výrazný vzťah s matkou
Nižšie city: zlosť, radosť, strach-aj naučený
citová labilita, trvanlivosť, expresívnosť, ovplyvniteľnosť
nakoniec dieťa hovorí o sebe v prvej osobe
PREDŠKOLSKÝ VEK
Medzníky:sebauvedomenie-vstup do školy
Vek: 3-6
Telesný vývin:stráca sa detská bucľatosť, menej priberá, rýchlejšie rastie, slabé svalstvo, pokračuje osifikácia, slabé a pružné svalstvo, tu vznikajú rôzne ortopedické poruchy, koncom druhá dentícia
Hrubá motorika:
Jemná motorika:
Psychický vývin:
Predstavivosť:rezervy, málo skúseností, antropomorfizmus a personifikovanie, bohatá fantázia, aidetické predstavy
Pamäť: skôr neúmyselná, čo ho zaujíma, ku koncu aj úmyselná, prevažuje krátkodobá,mechanická
Myslenie: konkrétne, rieši praktické úlohy, 2. opytovacie obdobie, divergentné myslenie, pojmy pod&ĺa náhodných znakov
Reč:začiatok 900-1000 slov dominuje myslenie, koniec 3000-4500,podľa prostredia, dominuje reč
Vyššie city:intelektuálne-chce všetko vedieť
mravné-dôležité hodnotiť dieťa, hlavne kladne, učí sa
sociálne-vzťah k rovesníkom,a le stále veľmi silný k rodine
estetické: rozvoj hlavne v MŠ
Nižšie city: strach-skôr nereálnych vecí, neskôr spoločenské príčiny strachu, začína sa hanbiť prejaviť strach-vznik neuróz
MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK
Medzníky:
Vek:
Telesný vývin:
Hrubá motorika:
Jemná motorika:
Psychický vývin:
Predstavivosť:
Pamäť:
Myslenie:
Reč:
Vyššie city:intelektuálne
mravné
sociálne
Nižšie city:
STARŠÍ ŠKOLSKÝ VEK-PUBERTA
Medzníky:začiatok pohlavného dozrievania, pohlavná zrelosť
Vek:11-14.-15_17
Telesný vývin:individuálny, vo vývine dievčatá predbiehajú chlapcov o dva roky, puberály skok-výrazný prírastok hmotnosti a výšky, dlhé končatiny-zlá koordinácia, vzrastá objem srdca, kolísanie tlaku, výrazná činnosť žliaz s vnútornou sekréciou, produkcia hormónov
Hrubá motorika:
Jemná motorika:
Psychický vývin:
Predstavivosť:
Pamäť: mení sa na logickú
Myslenie:mení sa na abstraktné
Reč:slang
Vyššie city:intelektuálne-uvedomuje si potrebu vzdelania
mravné-svoje pravidlá, veľmi intenzívne vlastné hodnoty a presvedčenia
sociálne- zdržanlivejšie voči rodičom, veľkú rolu zohrávajú rovesníci
vznik a obohacovanie citov, vývin sebavedomia-porovnávaním
ADOLESCENCIA
Medzníky:pohlavná zrelosť, vstup do života
Vek:15,16-20:,26
Telesný vývin: končí rast, osifikácia, definitívna podoba, rast trupu, vyrovnanie dysproporcií, stráca sa detský výraz tváre,
Hrubá motorika:vzrastá výkonnosť svalov
Jemná motorika:
Psychický vývin:
Myslenie:schopnosť samostatného myslenia a rozhodnutia, končí sa vývin, rozvoj skúsenosťou
Reč:stále sa obohacuje, schopnosť logickej argumentácie, úmyselná pozornosť, schopnosť priznať si omyl, prijať kritiku
Vôľa: dobre vyvinutá